Регистрация

Пет стълба на йога диетата

20 Jun 2022   /   nina123   /   Видяна: 109
Пет стълба на йога диетата

Йогийска диета за здраве, дълголетие, сила и смирение. 5 правила за хранене като йогите.

 

21-и юни е Световен ден на йогата и по традиция човечеството се обръща към многовековната индийска философия, за да открие тайните на здравето и дълголетието, смирението, силата и позитивната енергия. Йогата е начин на живот и като такъв си има и своите специфики на хранене. Дълголетниците, практикуващи йога, отдавна са отказали месото – все пак философията на съществуването им е да живеят без да нараняват други живи същества. Не консумират пържени и фабрично направени храни, рядко посягат към млечни продукти и почти избягват яйцата. Съвременното йога хранене позволява месо и млечни, с уговорката да е рядко и продуктите да са висококачествени. А какви са петте стълба на йогийската диета, ще разкажем сега.

1. Храни се предимно с чисти и пресни плодове и зеленчуци. Йога диетата е синхронизирана с Аюрведа  учението и залага предимно на прясна и екологично чиста храна, която не преминава термична обработка. Над половината от приетата храна за деня трябва да е под формата на зеленчуци и плодове, като зеленчуците се съчетават и с други продукти, а плодовете се консумират до 17 часа следобяд и само на гладно.

2. Приемай достатъчно полезни растителни мазнини. Това са студено пресовани олиа от слънчоглед, семена – лен, сусам и др. и ядки – орехи, бадеми, лешници. В тялото на възрастен индивид с нормален режим на хранене трябва да попадат около 2 ч.л. или 10 мл от тях на ден. Единственото нерастително масло, позволено от този начин на живот е ги (гхи или гий), което се приготвя от пречистено краве, биволско или овче мляко. Неговото количество за ден трябва да е не повече от 7 грама.

3. Яж постни супи, богати на протеин и варива. Протеините са жизненоважни за усещането за сила, енергия и правилното функциониране на цялото тяло. Те се съдържат предимно в животинските продукти, но при добри познания има как да се набавят и от растителна храна. Известната индийска дал супа е доказателство. Яжте варени боб, нахут и леща, като редувате видовете леща. Правете си ги на супи, сосове и салати. Варената покълнала пшеница или лимец също е много полезна. Варенето е единственият термичен процес, през който може да премине йога храната.

4. Тахан и мед трябва да има във всяка диета. Таханът сам по себе си е мазнина, но може да се комбинира идеално с всякакъв растителен протеин. Лъжичка мед на ден е здраве. Важно е обаче и двата компонента да са чисти и натурални. Затова все повече привърженици на йога режима залагат на пълнозърнест и щадящо пресован тахан. А намирането на чист пчелен мед без примеси и добавки е предизвикателство за напреднали.

5. Дарете на тялото си вода и подправки. Индийската кухня е сред най-богатите на подправки и аромати. Препоръчва се към ястията и сосовете, а дори и към меда и тахана да се добавят разнообразни аромати. Сред най-известните и достъпни са куркума, джинджифил, карамфил, канела, индийско орехче, черен пипер, кимион, кориандър, кардамон. Някои храни е добре да се опикантяват с лют пипер или добавка на люта чушка, която активизира червената телесна енергия. Задължително на ден трябва да се изпият и поне 1,8 литра вода.

Как действа йога диетата? С времето тялото се изчиства от шлаките в храните на модерния свят и започва да функционира на пълни обороти. Апетитът спада, махат се излишните килограми и мазнини от организма. Нервната система също се детоксикира – така се постига смирение и добро настроение. Подобрява се външният вид, общото здраве и усещането за света. Човек прелива от енергия, позитивизъм и сила и се научава да се радва на света и живота, да устоява на проблемите и лесно да решава казусите си. А здравето отвътре личи и отвън.

 

ПОДОБНИ СТАТИИ

Какви трябва да са трите основни хранения според Аюрведа

Закуската трябва да е благостна, обядът – питателен, а вечерята лека. виж още »

Кой човек какви храни трябва да приема според аюрведа

Чертите на лицето и тялото отговарят за храните, които може да обработва стомаха ни, твърди индийската медицина. виж още »

Аюрведа лечение чрез подправки

Куркумата намаля нивото на кръвната захар, а дивият копър регулира дейността на стомаха. виж още »

КОМЕНТИРАЙ

anonymous

ПУБЛИКУВАЙ

Register form

Ask new password

Изпратете вашата рецепта