Регистрация

Предимствата на кафявия ориз пред белия

29 Sep 2022   /   nina123   /   Видяна: 618
Предимствата на кафявия ориз пред белия

Разликата между бял ориз и кафяв ориз. Кой е по-полезен и подходящ ли е оризът за диабетици и диетични режими.

 

Оризът е втората по консумация от човешкото население култура след пшеницата в световен мащаб. В него се крият надеждите за борба с глада в бедните страни, той присъства в почти всяка национална кухня под дадена форма, а в Източна Азия е суровина, с която се изхранват милиарди хора. От него се правят брашна, алтернативни бисквити и чипсове, панировки, азиатски спагети. Той е комерсиална, но и обичана гарнитура към месо и морски дарове. Подхожда си както с животински продукти, така и с постни храни. Топка от него, добавена в блюдото, превръща храната в питателно удоволствие. В допълнение цената му е ниска, отглеждането – лесно и се намира във всеки хранителен магазин по света. Не съдържа алергени и глутен и се включва в бебешкото меню още от най-ранна възраст.

Рецептата за мляко с  ориз доказва, че оризът може да се използва и за направата на сладкиши

Видове ориз. Съществуват над 120 основни сорта ориз, а между тях са направени над 2 500 кръстоски. Четирите основни вида в кулинарията са бял, кафяв (пълнозърнест), червен и черен. Черният ориз въобще не е ориз по произход, а представлява блатно растение от рода на тревата. Тъй като семената му наподобяват зърнената култура, незаслужено са получили това име. Червеният ориз е скъп, отглежда се трудно и затова не е така комерсиален. А белият ориз представлява излющен кафяв ориз – рафинирана суровина, лишена от най-полезните си съставки, но далеч по-вкусна, бърза и лесна за приготвяне от неизлющения вариант.

Рецепта за кафяв ориз със стафиди и зеленчуци, както го сготвихме у дома, за да докажем, че може да бъде истински вкусен

Разликата между бял и кафяв ориз. Голяма част от кафявото зърно е премахната фабрично, за да се получат белите лъскави зрънца на бисерния ориз. Понякога дори са обработени с препарати, за да имат блестящия си търговски вид. Цялото оризово зърно се състои от 4 основни части. Най-горният се нарича плява и съдържа 1/4 от фибрите в тази храна. Следващият представлява трици и там са още 2/3 от фибрите, както и голям процент от минералите в зърното. Следва зародишът, където се съдържат витмините и на финала е ендоспермът, в който има предимно захари и нишесте. В белия ориз остава само ендоспермната част – най-висококалоричната и с най-голям гликимичен индекс (единица за степента на повишаване на нивата на кръвната захар). Може да се заключи, че почти всичко наистина полезно от оризовото зърно, е премахнато при обработката и от него е останала само онази част, която е най-малко стойностна за поддържането на добро здраве и балансирано тегло.

Рецепта от домашната ни кухня за кафяв ориз със зеленчуци, гарниран с кисело мляко

Хранителна информация за белия ориз и хранителна информация за кафявия ориз. За да докаже, че кафявият ориз е доста по-полезен от белия, науката е направила изчисления за съдържанието на калории, мазнини, въглехидрати, белтъчини, витамини и микроелементи в белия и кафявия ориз на 100 грама сварен във вода продукт без добавки. В 100 г кафяв ориз има 111 калории, срещу 130 за белия. Те идват от повишеното количество въглехидрати – 23 срещу 28. Фибрите намаляват с 4,5 пъти като в кафявия ориз те са 1,8 грама, а в белия – само 0,4 грама. Кафявият ориз съдържа с 3 пъти повече натрий, калий, магнезий, желязо и полезни мазнини.  Гликимичният индекс при кафявия ориз е 68, докато при белия скача на 74.

Рецепта за китайска каша от кафяв ориз с чесън, джинджифил и пресен лук

Диетични качества на белия и кафявия ориз. Определено оризът е по-добър заместител на брашното поради липсата на глутен, който затруднява храносмилането и слепва червата. Белият ориз е по-лесен за разграждане и съдържа много захари, което го прави идеален източник на бърза енергия. Кафявият ориз се разгражда по-бавно, затова пък дава по-малко енергия на мига, но носи по-голямо усещане за ситост и потиска глада за по-дълго време. Фибрите в кафявия ориз са идеална хранителна добавка за хора със запек, нередовен стомах и проблеми с теглото. Микроелементите в кафявия ориз спомагат поддържането на нисък холестерол и прочистването на кръвоносните съдове. Кафявият ориз е идеална диетична и здравословна добавка към дневното меню, която ще обуздае рязкото покачване на кръвната захар, апетита, кръвното налягане. Ала и той си има недостатъци.

А ето как готвим ориз с царевица в нашето семейство за Бъдни вечер

Вредната страна на кафявия ориз. Въпреки че е класи по-полезен от белия ориз, той също влияе върху нивата на кръвната захар, тъй като е въглехидратна храна. Ето защо трябва да се консумира умерено от диабетици. В неговите зърна се съдържат т.нар. „антинутриенти“. Това са вещества, които пречат на усвояването на другите вещества от храната през чревните стени. Учени са установили обаче, че с 4-6 часа киснене на зърната на кафявия ориз антинутриентите изчезват. В белия ориз няма антинутриенти, защото те се съдържат в плявата и триците на зърното. Като основен минус на кафявия ориз хората сочат вкуса и по-продължителното време за термична обработка. Но с киснене времето за готвене се намалява, а една добра рецепта за кафяв ориз може да подобри драстично вкуса му.

 

ПОДОБНИ СТАТИИ

Оризовите бисквити и чипсове несъстоятелно обявени за вредни

Оризовият чипс е полезен заместител на картофените варианти, а оризовите бисквити и хлебчета са по-полезни от хлябовете с бяло брашно. виж още »

Внимание: оризът съдържа арсен и олово

Вредните вещества в ориза и въобще във варивата попадат от водата, в която културата вирее.   виж още »

Учени от БАН: В ориза на България се крие мощна сила за икономически растеж

Екип от български специалисти откри, че от ненужните оризови люспи можем да произвеждаме чипове, керамика и водни прочистватели. виж още »

КОМЕНТИРАЙ

anonymous

ПУБЛИКУВАЙ

Register form

Ask new password

Изпратете вашата рецепта