Регистрация

Как да нахраня ученика със здравословна храна

22 Sep 2016   /   nina123   /   Видяна: 4261
Как да нахраня ученика със здравословна храна

Идеи за родители как да накарат учениците да се хранят здравословно.

Ето, че и новата учебна година е факт, а с нея и десетките решения, които родителят трябва да вземе. Драматични са дилемите при подмяната на гардероба, избора на тетрадки, химикалки, раница, спортни принадлежности, технология и не на последно место – гаранцията за едно добро хранене на детето, докато отсъства от дома, трупайки знания. Въпреки добрите намерения, ние от kulinarno.bg не можем да помогнем на загрижените мами и татковци по всички въпроси, но що се отнася до храненето, сме длъжни да дадем някой експертни насоки по въпроса с възможностите за относително полезно и правилно папкане на учениците в школната среда.

Тук трябва да се вметне, че е добре детето да разполага (при възможност на семейството) с някакви джобни пари, които (уж) са за храна. На всички е ясно, че ученикът най-вероятно ще си купи с тях пукащи топчета, машинка за водни балони, стикери за менкане, не дай си боже цигари на бройка (защото джобните често не стигат за кутия) или в най-добрия случай наистина ще ги даде за храна. Но това ядене едва ли ще е хубав и сочен сезонен плод, здравословно кисело мляко, прясно изцеден фреш... В училищните лафки, а и в будките до училищния двор се залага на кроасани с картинки, вафли, дъвки, бонбони или мазни сандвичи със съмнително месо и оскъдно количество зеленчуци.

Ерата на столовата пък отмина, а и кой ли би се радвал на блудкавите манджички, познавайки вкуса на „специалитетите“ от веригите за бързо хранене. Тук се ражда главният въпрос: КАК ДА СЕ НАМЕРИ БАЛАНСА МЕЖДУ ДАВАНЕТО НА ФИНАНСОВАТА СВОБОДА НА ДЕТЕТО САМО‘ ДА ИЗБЕРЕ ХРАНА, КОЯТО ДА МУ Е ВКУСНА И ДА ИЗЯДЕ, И ГАРАНЦИЯТА, ЧЕ В ПОДРАСТВАЩОТО МУ ТЯЛО ЩЕ ВЛЯЗАТ ПИТАТЕЛНИ, ЗДРАВОСЛОВНИ И ЖИЗНЕНОНЕОБХОДИМИ ЕЛЕМЕНТИ ЗА НЕГОВОТО ПРАВИЛНО РАЗВИТИЕ. За съжаление малцина семейства успяват да постигнат с отрочето си сигурност в изпълнението на тези критерии. Затова родителят е принуден да бръкне в торбата с хитрости и да да си гарантира спокойствие (поне частично), че детенцето ще си хапне и нещо хубаво между дъвките, вафлите и пържените картофки. Ето какво можете да направите:

1. Купете кутия за храна на ученика. Има няколко критерия, по които да я изберете по-лесно. На първо място гледайте вида плстмаса, от който е направена. (Вижте видовете пластмаса и влиянието им върху храната). Най-безвредни са означенията 2 и 5 в триъгълник, съответно с абревиатурите HDPE и PP. Стъклената кутия не е препоръчителна, защото децата са буйни и могат да се наранят. Найлоновите пликчета пък не предпазват цялостта на продуктите. Купете правилната кутия след като можете да изберете точното й място в раницата спрямо размерите. Нека тя не пречи с гилемината си и бъде лесно достъпна при нужда. Това е просто начин да си извоювате място за резени плод или домашно направен сандвич, така че не отделяйте много пространство за нея.

2. Вакуумирайте плодовете в пликче. Ако дадете на детето си цяла ябълка и очаквате да я заръфа – това едва ли ще се случи. То ще гледа как съучениците му ядат сандвичи, вафли, кроасани и снакс, които са доста по-примамливи на пръв поглед от един необелен плод. Повечето подрастващи обичт плодовете без кора и семки, затова вие можете да се изхитрите. Обелете ябълката, крушата, прасковата преди началото на учебния ден. Сещате се обаче, че плодът ще омекне, пожълтее и ще се скашка само час след това. Ето я и хитрината. Първо приберете парчетата плод в найлон и ги вакуумирайте. След това спастрете вакуумните торбички в кутията за кранене. Нека пликчето бъде повече от едно – така няма да се налага детето да изхвърля недоядените парчета. Ако един плик съдържа половин ябълка, то той се е достатъчен за едно междинно засищане. Ако съдържа цяла – много вероятно е половината от нея да бъде изядена, а другата – изхвърлена или забравена след като е разхерметизирана. А малко по-късно вече ще е пожълтяла и неприятна за хапване.

3. Борете газираните и нездравословни напитки с домашни чайове. Знаете ли колко Кола, Фанта, Студен чай или производни на тези вредности поглъща детето ви? Ако си купите студен чай и разгледате добре етикета, ще ахнете от консервантите, които съдържа тази напитка. В нея няма нищо полезно. Дори и плодовите сокове в кутии са нищо повече от плодов екстракт без полезни вещества, обогатен изкуствено с фабрични витамини. Човешкият организъм обаче умее да прави разлика между изкуствените и естествените витамини и ги възприема и обработва по различен начин. Освен това повечето сокове и газирани напитки съдържат добавен аспартам (Факти за аспартама като подсладител), което ги прави особено вредни в големи количества. Как да постъпим тогава?

Ето идея как да зарадвате детето си със здравословна напитка, която да е така вкусна, както и купешките. Направете домашен чай още вечерта преди училище. Ако нямате навика да правите запарка от билки по ваша собствена рецепта спрямо потребностите на детето – купете готови чайове на пакетчета. Направете си ги по вашата рецепта или ги кипнете предварително според указанията. Не забравяйте да ги подсладите с мед или захар (препоръчваме да НЕ използвате бяла рафинирана захар,  а да се спрете на тръстикова или плодова нерафинирана). Приберете в хладилника през нощта. На сутринта имате полезен студен чай и спестени около два лева. Заслужава си – най-вече заради здравето на детето. Помнете обаче, че срокът на годност на така прготвената напитка е около 12 часа извън хладилник. Все пак течността е без консерванти. Затова не прибирайте остатъците за следващия ден. Вместо това обаче можете да си направите двойна доза и да извадите втората част на втория ден след приготвянето. Температурната разлика при прибирането в раницата образува конденз, затова не слагайте директно в джоба при учебниците, а в страничен.

Излишно е да изпращате ученика с домашно приготвени фрешове от плодове, защото те потъмняват и развалят вкуса и целостта си след около два часа. Млякото с какао пък се пресича лесно, затова и подобен тип шейк няма да е вече актуален през голямото междучасие.

И все пак си остава идеята за комуникация между родител и дете със спокоен и ненаставнически тон, подплатен от добра педадогичност и факти. Важно е да кажете на малчугана, че има храни, които развалят фигурата, че здравето е ценно и незаменимо, а то от своя страна се поддържа чрез храната. Хубаво е, да подкрепите думите си с личен пример и да успеете да докажете, че не сте наставник, а просто най-загрижения човек на Вселената за своя непораснал герой... както и че е въпрос на героизъм от негова страна да ви разбере и послуша. Стискаме палци това да се случи.

А ако искате още съвети за здравословно хранене – вижте разделите:

Здравето и храната

Здравословни рецепти

КОМЕНТИРАЙ

anonymous

ПУБЛИКУВАЙ

Register form

Ask new password

Изпратете вашата рецепта