Регистрация

Печени фъстъци – ползи и вреди от любимото бирено мезе

26 May 2022   /   nina123   /   Видяна: 580
Печени фъстъци – ползи и вреди от любимото бирено мезе

Фъстъците са едно от най-полезните мезета и приятна гимнастика за устата. Защо си заслужава да изберете фъстъка пред други любими мезета и какви фъстъци да хапвате за здраве?

 

Времето се затопли, лятото е на прага, а дългите дни позволяват да се седне след работа в градинката при блока на по биричка и раздумка с другари. И мнозина го правят – до залез слънце се носи детски смях, родителски наставления и хорски глъч, а животът кипи с пълна пара. Една от любимите залъгалки за устата на открито си остават фъстъците, които не изискват стриктно белене както своя събрат по  функция – слънчогледовите семки. Полезно ли е това мезе? Може ли да се консумира на воля и спокойно, кой трябва да внимава с него и защо е по-добрата алтернатива от други гимнастики за езика и бирени мезерлъци – ще разкажем сега.

Фъстъците са полезна храна. Евтини, широко достъпни, определено апетитни, особено ако са прясно изпечени, в последните години те изместват любимия слънчоглед по пейки, паркове, градинки и спортни летни вечеринки пред телевизора. Те са богати на ценни за тялото мазнини и минерали – съдържат биотин, мед, фолиева киселина, ниацин, тиамин, желязо, магнезий, фосфор, цинк, коензим Q10 и редица антиоксидантни вещества. В 100 г от тях има 26 г протеин, ето защо се включват в направата на протеинови барчета и фитнес закуски. Засищат добре и за разлика от семките, са по-щадящи към зъбното здраве. Както във всичко хубаво обаче и тук съществува „но“…

Фъстъците са твърде калорични. Добре е също да се каже, че освен полезните белтъчини и микроелементи, в 100 г фъстъци има близо 50 г мазнини. Въпреки че не съдържат холестерол и са представени под формата на омега-6 мастни киселини и мастноразтворимите витамини А и Е, те са висококалорични. Със 100 г печен фъстък човек поглъща 600 калории или ¼ от целия необходим прием енергия за деня. Ето защо трябва да се внимава с мезето и да не се прекалява. 50 г са достатъчно количество. Но може ли човек да се спре само с толкова? Все пак трябва да се добави, че фъстъците са доста по-полезни от пържените картофи, тестените изделия със съдържание на глутен и панираните мезета. Така че, ако трябва да избирате порция чипс или пакетче фъстъчки – по-добре се спрете на ядката.

Важно е как са сготвени фъстъците. Ако имате шанс да ги печете у дома си – това е най-добрият вариант. Като основни проблеми при приготвянето хранителните експерти посочват твърде високата температура на печене и добавката на сол. При температура над 180 градуса дори и част мастноразтворимите витамини се убиват. С печенето изчезват и част от полезните мазнини, а молекулите, които се отделят от тях, могат да образуват канцерогенни съединения. Част от минералите губят биологичната си активност, а други – просто се разпадат на неусвояеми от организма компоненти. Силно препечените фъстъци не са така полезни, дори са канцерогенни, а вариантите на пържен и паниран фъстък въобще не са за препоръчване.

Фъстъците са силен алерген. Продуктите, в чиито състав влизат, не се препоръчват за деца под 2-годишна възраст. Алергичните проблеми могат да продължат през целия живот, затова човек трябва да е сигурен, че тялото му не изпитва непоносимост към фъстъци. Друго перо е рискът от задавяне при малките деца, а може ли отрочето да не си чопне от шепата на мама и татко, когато те хрупат сладко? Дори и сдъвкани, фъстъците могат да попаднат в белия дроб при неправилното детско вдишване. А оттам – да създадат трайни проблеми. Ето защо децата над 2-годишна възраст могат да се насладят на ползите от хапването на фъстъци под формата на фъстъчено масло или фъстъчен тахан.

За какво са полезни фъстъците? Дори и изпечени, в тях остават полезни вещества, които радват тялото. Ако пък са сготвени на температура до 180 градуса, гарантират да бъдат едно от най-здравословните мезета, което можете да си намерите във всеки хранителен магазин по време на разходка или отдих на открито. Сред основните ползи от консумацията им се нарежда благотворното влияние върху ума и нервната система и защита от Алцхаймер. Фъстъците са полезни за сърцето, предпазват от инфаркт, чистят затлачвания в кръвоносните съдове и подобряват здравината на сърдечния мускул. Идеален избор са за диабетици поради ниския си гликимичен индекс. Подходящи са за хора на нисковъглехидратна и кето диета. Предпазват от анемия, подпомагат метаболизма и засилват усвояването на калций и желязо в тялото. Грижат се за добрия вид на кожата, борят следите на стареене и заздравяват косата, ноктите и мускулите.

И един любопитен факт за фъстъците: Въпреки че са официално обявени за ядка, от биологична гледна точка те представляват вариво, близко до бобовите растения. Затова и хранителните им качества са сходни с тези на боба и лещата повече, отколкото с лешниците и орехите например.

 

ПОДОБНИ СТАТИИ

Дъвките без захар поддържат добра устна хигиена

Кои дъвки са полезни, кога се дъвче дъвка и как да изберем най-подходящата дъвка?   виж още »

Слънчогледовите семки – идеално мезе за лятото

Беленето на слънчогледови семки бори стреса и зарежда тялото с букет от витамини и минерали.   виж още »

Полезни алтернативи на фуболните мезета

Направете картофите печени, заменете бирения фъстък с нахут и изберете фурната пред тигана.   виж още »

КОМЕНТИРАЙ

anonymous

ПУБЛИКУВАЙ

Register form

Ask new password

Изпратете вашата рецепта